Inredningsblogg

Inredningsblogg

Listad

onsdag 17 december 2008

Julen närmar sig!

Drömmer om det perfekta julbordet och en mysig jul där jag får alla julklappar jag önskat mig, och min lista är lång ha ha.

Drömmer även om en liten lägenhet på söder, skulle vara mysigt att hitta någon billig och bra, jag som är så mycket i Sthlm.
ja det vore något för mig!, slippa bo på hotell! och dessutom kanske man sitter med en liten värdeökning om se så där många år fram över.

Ja ja drömma kan man alltid göra. Drömmer även om den perfekta granen.
Igår var vi på gran jakt men vi lyckades inte hitta någon som var fin både nertill och upptill. Man vill ha en fin helhet, en stor gran som är tät och kan pryda mycket.

Anledningen till att vi egentligen inte hittade någon var nog att vi letade efter en silvergran eller en gran med lite tjockare barr.
Dröm granen är nog i plast om man skall förtydliga mina krav. Men det blir inte riktigt samma känsla, och det doftar så ljuvligt med en riktig gran.

I alla fall så säljer SIA väldigt vackra granar, men de är tyvärr väldigt, dyra.
Och jag känner inte direkt för att lägga ut flera tusen lappar på en gran.
Innan vi ger upp helt och hållet och plockar ner plastgranen på vinden, skall vi göra ett nytt försök på stan. Kanske att vi ev åker till skogen och hugger ner en gran!

Mycket kraft och energi lägger man ner med att julpynta, fixa granen, handla klappar och laga julmat. Vilka traditioner vi har! Och våra traditioner går allt mer åt ett annat håll. Om man backar se så där 50 år ser julen inte riktigt ut på samma sätt som i dag. Vi har julmat men mycket är annorlunda ialla fall i vår familj. Och även på de där sk julborden som dukas upp lite vars stans på restauranger och herrgårdar.
Mamma berättade att det godaste hon visste som barn, var grisfötterna på julbordet.
Men idag är detta något som inte ens är tänkbart.

Vi julpyntar inte heller på samma sätt som förr, vi inreder mer efter våra redan befintliga stilar. Undrar hur det ser ut om 50 år? Kanske äter vi taccos eller något annat vi verkligen gillar. Tydligen enligt en läst artikel går även traditionerna kring jul i dessa tider även mer åt festmiddagar. Som trerätters eller någon av familjernas favorit rätt. Redan på 1500 talet började vi här i Europa äta en annan sorts mat på jul som till slut resulterade i vårt julbord. Mitten av självaste 1800 talet sägs det att vi började plocka in julgranen, vid denna tidpunkt sägs det även att adventsljusen kom fram. Men redan på 1400-talet förekom julgranen i Tyskland Till vanliga medborgare i stugorna runt om i Sverige blev det populärt i början av 1900-talet. Att det dröjde den här långs tiden sägs vara att det fanns kyrkligt motstånd mot granen.

Tomten kom in i vår julbild redan år 300 och kommer efter Sankt Nicolaus. Men en och annan spännande information är att den jultomten som vi idag tänker på med röda kläder och luva, han kommer faktiskt från en av coca colas reklamen från tidigt
30-tal. Innan den riktiga tomten kom till stugorna runt om i Sverige sägs det vara julbocken som delade ut klapparna till de snälla barnen. Man såg även julklappen som en anonym gåva. Och det är annat mot idag. Inte skulle man köpa något till någon man inte känner. Nu är det alla nära och kära man vill göra glada med en liten överraskning i juletid.
Ja julen har mycket spännande historik att förtälja men det tar vi en annan gång!


Men jag håller hårt på traditionerna även denna jul. Granen skall upp, nejlikor i apelsinerna, julbakat godis, gjort eget julpynt. Dock inga smäll karameller. De kan man sakna från den tiden man bodde hemma. Tänker man efter hade man en helt och hållet en annan syn på julen som liten. Man vaknade åt frukost, fick öppna paket. lekte hela dagen eller kollade på ett och annat bra program. Käkade godis och kanske han man med att bråka med sina syskon. För att sedan somna av att man lekt sig trött av alla nya leksaker.

Det var en annan spänning över julen förr, som liten alltså. Men jag tycker det är lika mysigt att kliva upp på morgonen och se granen lysa, när man tassar till köket för att ta en skink macka. För att sedan sitta runt granen och titta på paketen.

Jag och John har gjort julen mysigare än mysigast då vi 2005 även förlovade oss på självaste julafton ! Så julen kommer nog för mig alltid vara mysig och lite pirrig.
Det var mycket tjat om julen i mitt bloggande, men jag längtar verkligen till julafton. Och den 24 har vi varit förlovade i 3 år :)Mysigt!!


Natti Natti ch God jul

//Linda

Inga kommentarer: