Inredningsblogg

Inredningsblogg

Listad

fredag 11 september 2009

skogens glimmande guld! Vi hittade kantareller idag.




kantareller (Cantharellus cibarius) skogens guld! Sägs växa på samma plats i ca 100 år, det känns då extra ljuvligt att man hittat ett litet kantarell ställe :) säsongen sägs vara mellan juli-oktober och tydligen återkommer de på samma plats inom loppet av ett par veckor om vädret är gynnsamt för svampen.

Visst är det häftigt? detta med organismen, hur miljön skall vara för att det skall växa kantareller. Löv och barrskog, lagom med sol, lagom med fukt. Inte för torrt och inte för blött. De växer ibland under mossa och tittar fram som glimmande guld när mörkret faller på. Själv hittade vi idag en lysande kantarell som vi såg på långt håll. Väl framme vid kantarellen lyfte vi på mossan och där fanns det. skogens glimmande guld!


Tro det eller ej, så var jag och John ute och plockade kantareller idag. Ja det är sant, orkade mig ut på en liten kantarelltur i nionde månaden. Visserligen gick vi bara efter vägskanten och spanade. Man vill liksom inte vandra i skogen med sin mage. två liter fick vi ihop på ca en timme så jag känner mig nöjd med skörden.



Lite fakta om hur man känner igen en kantarell:

Beskrivning:
• Hela fruktkropppen gul.
• Hattens översida slät, med ofta vågig hattkant.
• Hattens undersida har grenade åsar som löper ner på foten.
• Kött gulvitt, med något skarp smak och fruktig doft.
. för övrig finns det inga giftiga svampar i
Sverige som man kan förväxla med kantareller.


//Linda

1 kommentar:

Minxy sa...

17 ynka dagar kvar till BF! Åh vad avis jag är :)
Själv har jag 80 dagar kvar idag. Ska på UL imorgon 13:15. Kanske vi får veta om det är en Max eller en Moa i magen?

Allt bra med er?