Inredningsblogg

Inredningsblogg

Listad

onsdag 2 september 2009

svininfluensa eller inte? hur skall man veta? måste man har feber?

Hängig och förkyld och en gnutta skräckslagen, tänk om det är svininfluensan. Ja så tänker nog många med mig när man känner sig krasslig i dessa tider. Extra rädd blir man för att man är gravid. Jag har ingen feber och så länge jag inte har feber tycker förlossningen att jag skall vara hemma och äta alvedon, sova och ta det lugn. Jag är seg, slö och ont i huvudet. Känns som om jag skall få feber men det kommer ingen feber. Att läsa all information och kolla upp en rad fakta om svininfluensan gör en inte direkt lugn. Har nu även ringt till vårdcentralen och sagt att jag vill göra ett prov för svininfluensa. Känns bättre att kolla upp influensan nu när man är gravid. Får tillsvar att man inte gör prov om man inte har feber. Känns mycket märkligt att inte kolla upp. Tänk om man har influensan och blir sämre. Känns som om det vore bättre att kolla upp när man är gravid och veta eller inte veta. Skulle man ha svininfluensan kanske man kan lindra den i tid.

Enligt aftonbladets senaste artikel om svininfluensan säger smittskydds läkaren Anne Söderström att det med största sannolikhet är AH1N1. man har om man har influensasymtom i dessa tider. Hjälp tänker man. Går man sedan in på 1177.se och läser om influensan blir man något lugn. Men kritisk som man är känns det ändå som en nedtoning av influensan ändå är på gång. Vad skulle hända om vi fick panik och sprang till sjukvården? Klart att det underlättar om alla är lunga. Frågan jag ställer mig är: kan influensan bryta ut trots att inte febern stiger? Kan viruset sätta sig på halsen och så småningom slå ut andningen? Är det verkigen feber man måste ha för att man skall drabbas som hårdast? Tankarna flödar och jag känner att det är bristfällig fakta.

//Linda Sedin

2 kommentarer:

Lina sa...

Usch, förstår att du är orolig!!! Hoppas verkligen inte att det svininfluensan. Krya på dig!

Kram

Anonym sa...

Jag är i samma situation som du.Är säker på att jag har svininfluensan-har alla symptom UTOM feber. Men värken i kroppen -den har man inte vid en vanlig förkylning. Jag försöker se det positivt-vad skönt att ha fått den o ändå så relativt lindrigt.Även om det gör ont att andas så tror jag inte det är farligt.Men visst blir man knäckt av alla skriverier!Var inte orolig o krya på dig!/Eva